- 01. 2021.
Од пре два дана на порталу “Бесплатна библиотека” / besplatnabiblioteka.coм / могуће је преузети уџбенике за 3. и 7. разред основне школе у електронском облику. Реч је о књигама Завода за уџбенике и издавачке куће “Инфотехника” који су се укључили у иницијативу Фондације “Алек Кавчић” чији је циљ промоција образовања и науке.
“Око 30.000 уџбеника је скинуто са интернета у прва три дана. Нека три или четири терабајта уџбеничког материјала је сишло са вебсајта фондације”, каже Алек Кавчић и додаје да се путем портала може добити приступ уџбенику у ПДФ формату и да се може преносити на компјутер, мобилни телефон и УСБ меморију.
Кавчић је навео да је уџбенике могуће штампати, пошто ПДФ формат то омогућава и да је то “папир на екрану”.
“Морам да подвучем, постоје правила шта се сме, шта се не сме. Једна су правила за уџбенике Инфотехнике, друга су правила за уџбенике Завода који су на нашем сајту. Кликните, видећете која су правила”, истакао је професор Кавчић.
“То што ми радимо, правимо садржај, то се финансира из Фондације. Завод за уџбенике је већ направио свој садржај, како они финансирају свој садржај, ми не знамо. Уџбенике које Фондација финансира, ми плаћамо ауторе, са уговором и они направе тај садржај”, рекао је Кавчић.
Додао је да ће на њихов портал уџбенике моћи да постави и више аутора и издавача за један предмет, а да је једини услов да садржај уџбеника буде доступан бесплатно.
“Данас постоји технологија да се уџбеник пошаље у етар. То није било могуће пре 40 година. Морало је ићи само штампом и морало се предузеће тако правити. Данас постоји та опција, да се иде у етар и као таква, ево ја предлажем, да национални издавач као што је Завод за уџбенике буде јавни сервис, попут РТС-а, да буде финансиран из буџета или на неки други начин, али да има обавезу да бесплатно свој садржај пусти у етар”, навео је Кавчић.
Истакао је да је национални интерес да постоји по један бесплатни уџбеник из сваког предмета и да то не угрожава друге издаваче и да се уџбеницима утиче на 30 година једног младог човека којем се мора обезбедити да дође до знања на фер и објективан начин.
„Српска стварност“ / Ј. С. /