- 08. 2020.
Државна секретарка Министарства трговине, туризма и телекомуникација Владе Републике Србије Татјане Матић изјавила је данас да у Србији од априла ове године онлајн куповина хране повећана за 200 одсто а одеће за 100 одсто.
Матић је у изјави за агенцију Танјуг навела да је онлајн куповина техничких уређаја и рачунарске опреме порасла за 50 одсто, док је истовремено за приближно 30 одсто порастао и број приговора потрошача о начину остваривања њихових права.
Она је указала на то да су током ванредног стања због пандемије коронавируса поштански оператори забележили раст броја пошиљки, односно достава робе купљене путем е-трговине за 40 одсто, док су трговци бележили раст е-трговине од 50 одсто до чак 300 одсто.
И након укидања ванредног стања поштански оператори бележе још већи раст од 50 одсто до 100 одсто, док већина трговаца бележи раст у просеку приближно 100 одсто, према подацима е-Commerce Асоцијације Србије, рекла је Матић.
Државна секретарка је изразила очекивање да ће раст е-трговине бити настављен како захваљујући већ редовним е-купцима, тако и појављивањем нових купаца који се сада упознају са сигурношћу и квалитетом онлајн трговине, али и трговцима који све више отварају онлајн канале продаје.
Према њеним речима, технички уређаји и рачунарска опрема одувек су били најтраженија роба у електронској трговини, али у време епидемије та ситуација се променила, па су грађани онлајн највише куповали храну и одећу.
Када је реч о приговорима, она је прецизирала да се грађани најчешће жале по основу несаобразности робе, издатих гаранција, рока испоруке, повраћаја новца и слично.
Нови Закон о заштити потрошача јасно дефинише права потрошача из уговора на даљину, односно у оквиру онлајн куповине, као и обавезе трговца о предуговорном информисању, извршењу, року испоруке и праву потрошача на одустанак од уговора у року од 14 дана без навођења разлога, као и обавезе трговца у тим случајевима, објаснила је Матић.
Државна секретарка је, међутим, упозорила на то да се ова права могу остварити само уколико потрошачи купују код регистрованих трговаца, што је и главни услов за безбедну и сигурну онлајн куповину.
Матић је рекла да је једна од бројних активности Министарства која се односи на јачање поверења грађана у е-трговину и објављивање водича за е-трговину.
Она је навела да ови водичи, између осталог, упућују грађане на неопходне кораке приликом овог вида куповине, као што су провера продаваца, услова куповине, заштита дигиталних уређаја и чување података.
Према њеним речима, паралелно са овим активностима спроводи се јавна едукативна кампању у области е-трговине.
„Српска стварност“